Verksamhetsspecialist med inriktning analys och uppföljning [NB this opening has expired]

Occupation: Organisationsutvecklare
Employer: Pensionsmyndigheten
Workplace location: , , Sverige
Last application date: 2022-05-18
Publication date: 2022-04-29

Prerequisites

Work experiences: Organisationsutvecklare;



This opening in English: Click here to read this opening in English and other languages

Presentation:


Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 900 medarbetare. Avdelningen har det övergripande ansvaret för Pensionsmyndighetens administration av förmåner samt utbetalningen av dessa. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.

Enheten för utvecklingsstöd
Enheten är övergripande ansvarig för att utveckla avdelningens styr – och uppföljningssystem i sin helhet, att driva avdelningens förflyttning utifrån avdelningens verksamhetsstrategi samt att driva avdelningens utveckling utifrån verksamhetens syfte och utifrån ett systemsynsätt. Enheten är organiserad i två grupper som leds av varsin gruppchef. Analys och uppföljning, kommer i huvudsak att ansvara för utvecklingen av avdelningens styr – och uppföljningssystem, och nu söker vi till denna grupp verksamhetsspecialister som vill vara med på en spännande utvecklingsresa mot att skapa en än mer behovsdriven verksamhet, där vår förmåga att leverera nytta till kund kommer att stå i fokus.

Som verksamhetsspecialist med inriktning på analys och uppföljning kommer du i huvudsak arbeta med frågor kopplat till utvecklingen av avdelningens styr – och uppföljningssystem, bland annat genom att vara med och:
• Utveckla verksamhetsanalyser, systembilder samt lägesbilder
• Utveckla avdelningens nytto-, effektivitets - och resultatdefinitioner (utifrån ett ekonomistyrningsperspektiv)
• Utveckla avdelningens interna uppföljningsprocesser avseende exempelvis verksamhetsplanering, riskhantering, kvalitetsuppföljning och rättslig styrning.
• Utveckla effektberäkningar kopplat till utvecklingsinsatser inom ramen för exempelvis avdelningens utvecklingsportfölj.
• Tillsammans med övriga kollegor på enheten, vara med och utveckla enhetens styrning och uppföljning utifrån ett systemsynsätt och en tillitsbaserad styrfilosofi.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
• Högskoleexamen med relevans för tjänsten
• Erfarenhet av utveckling av verksamhetsuppföljning av komplexa verksamheter utifrån ett kundperspektiv
• God erfarenhet av arbete med verksamhetscontrolling eller motsvarande och uppföljning inom offentlig verksamhet med stora ärendeflöden
• God erfarenhet av arbete och kompetens inom dataanalys och med visualisering av data
• Mycket god kunskap i Exel, Word och Powerpoint
• Mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift

Meriterande:
• Erfarenhet av arbete och uppföljning utifrån olika styrmodeller
• Kunskap om och erfarenhet av utvecklingsarbete utifrån ett systemsynsätt, tjänstedesignperspektiv och/eller agil metodik
• Kunskap om och erfarenhet av datavetenskap (Data Science)

Egenskaper:
För att trivas med arbetet behöver du:
• Ha en hög analytisk förmåga, samt förmåga att se helheter och komplexa samband
• Vara strukturerad och effektiv
• Vara driven, med fallenhet för förändringsarbete och utveckling
• Ha en god kommunikativ och pedagogisk förmåga, samt förmåga att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer
• Ha en god förmåga att ta egna initiativ och att både självständigt och i samarbete med andra lösa problem

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt:
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort: någon av orterna där Pensionsmyndigheten har verksamhet. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Pensionsmyndigheten och uppdraget skapar möjlighet för hybridarbete i överenskommelse med närmaste chef. Urvalstester kan komma att förekomma i rekryteringsprocessen. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta enhetschef My Rabenius, telefon 010-454 28 96

Fackliga representanter:
Saco: Linda Modin, 010-454 33 36
ST: Helena Blomkvist, 010-454 28 53

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Record metadata

Click to view metadata