Sektionschef Trängselskatt och Infrastrukturavgift [NB this opening has expired]

Occupation: Sektionschef, offentlig förvaltning
Employer: Transportstyrelsen
Workplace location: Örebro, Örebro län, Sverige
Last application date: 2022-05-29
Publication date: 2022-05-10

Prerequisites

Work experiences: Sektionschef, offentlig förvaltning;



This opening in English: Click here to read this opening in English and other languages

Presentation:


Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Fordonsinformationsavdelningen lägger in nästa växel och söker nu en sektionschef som skall ansvara för utvecklingen och förvaltningen av ett antal processer, projekt och IT-lösningar som omfattar trängselskatt och infrastrukturavgifter. Några framtida utmaningar är implementationen av skurubron och avgiftsstruktur för elvägar.
Vi är dessutom i början av implementeringen av produktområden och du kommer vara med att bygga upp verksamheten från grunden tillsammans med ett team av duktiga medarbetare. Sektionen omfattar idag en stödfunktion med verksamhetsarkitektur och controlling för avdelningens utvecklings och förvaltningsarbete

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att


• utveckla ditt verksamhetsområde och dess processer. 
• ansvara för ett antal projekt som är en del av vårt vägtrafikregister.
• ansvara för utveckling och förvaltning av områdets verksamhetsplan och ett antal IT komponenter. 
• leda ledare från IT och verksamhet för att uppnå Transportstyrelsen och Fordoninformations uppdrag för ditt ansvarsområde
• följa upp verksamhetsområdet
• vara en del av den nya enheten Vägtrafikregisters ledningsgrupp och bidra i produktområdesarbetet
• leda det utvecklingsstöd som finns för avdelningen beträffande controlling och verksamhetsarkitektur

Du måste ha

• relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar 
• erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete 
• lett team som arbetat med utveckling och förvaltning av komplexa systemlösningar

Det är meriterande om du också har

• en juridisk alternativt sytemutvecklingsinriktning på din utbildning
• arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet
• erfarenhet av att leda agilt 
• erfarenhet av ett kunddrivet ledarskap
• erfarenhet av tvärfunktionellt arbete

Vi vill att du

• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad 
• är drivande och har en helhetssyn 
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
• är initiativrik och entusiasmerande 
• har god förmåga att fatta beslut 
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). 

Vid frågor är du välkommen att kontakta Enhetschef Torbjörn Bülow, 010 – 495 67 16 torbjorn.bulow@transportstyrelsen.se. Saco, Astrid Edlund och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-4173.  Vi behöver din ansökan senast den 29 maj 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Record metadata

Click to view metadata