Socialsekreterare, Familjehem [NB this opening has expired]

Occupation: Socialsekreterare
Employer: Enheten för familjehem och familjerätt
Workplace location: Gotland, Gotlands län, Sverige
Last application date: 2022-10-23
Publication date: 2022-10-05

Prerequisites

Work experiences: Socialsekreterare;



This opening in English: Click here to read this opening in English and other languages

Presentation:


Som en del av Region Gotland ansvarar socialförvaltningen för socialtjänst, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Våra cirka 1700 medarbetare är med och skapar en effektiv verksamhet som har kunden i centrum.



Vilka är vi?
Vi är ett glatt och engagerat gäng som har högt i tak.

Vi jobbar med transparens, delaktighet och tycker om utvecklingsarbete. Vi jobbar nära våra barn och deras nätverk för att hitta gemensamma lösningar och möjligheter med barnets bästa i centrum. När det är svårt och utmanande tar vi hjälp av varandra. Kom och jobba med oss, här får du förutsättningarna att trivas och utvecklas! /Camilla, Jenny, Andreas, Susanne, Joséphine, Rita och Torsten.

Så säger socialsekreterargruppen på Familjehemsteamet som nu söker en ny kollega. Familjehemsteamet är placerat inom Enheten för familjehem och familjerätt inom Socialförvaltningens individ- och familjeomsorg och ansvarar för allt arbete kring de familjehemsplacerade barnen.

Teamet består av:
• Familjehemssekreterare – några med särskilt ansvar för rekrytering, utredning och utbildning av nya familjehem och kontaktfamiljer och resten med ansvar för stöd och handledning av befintliga familjehem och jourhem samt löpande kompetensutvecklingsinsatser till målgruppen. Gruppen arbetsleds av en 1:e familjehemssekreterare.
• Socialsekreterare som ansvarar för uppföljningsarbetet med de placerade barnen och kontakten med deras föräldrar och nätverk. Gruppen arbetsleds av en 1:e socialsekreterare. Till vår hjälp har vi en administrativ assistent och en socialassistent som avlastar oss de arbetsuppgifter som kan utföras av annan, så att tid frigörs så mycket som möjligt till vårt huvuduppdrag; det sociala arbetet.

All personal inom individ- och familjeomsorgen är utbildade enligt Signs of Safety. Det innebär att vi jobbar med att barn, familjer och nätverk ska vara delaktiga i hur problem kan lösas. Vi tror på personens egna möjligheter och förutsättningar att ta makten över sitt fortsatta liv. Genom Signs of Safetys förhållningssätt och olika verktyg samt med ett starkt barnrättsperspektiv kan vi skapa bättre förutsättningar för hållbara lösningar för dem vi möter.

Vi söker nu dig som vill vara med och driva detta viktiga arbete vidare tillsammans med vårt fantastiska team av kompetenta och härliga medarbetare. Vi erbjuder extern handledning, arbetstid 38,75 h/v, flextid samt friskvårdstimme.

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare ansvarar du för att följa vården, uppmärksamma och tillgodose behoven hos de placerade barnen genom kontinuerliga träffar, samtal och aktiviteter med barnen och de personer eller aktörer som är viktiga för dem. Du har också regelbunden kontakt med de biologiska föräldrarna.

Din roll innebär att du har ansvar myndighetsutövningen och därmed alla de administrativa arbetsuppgifter som ingår i handläggningen så som utredningar, överväganden/omprövningar, journalföring och övrig dokumentation. Socialsekreterare och familjehemssekreterare jobbar i team i alla ärenden och med hjälp av vårt skolfam-team arbetar ni också med barnens behov av stöd i skolarbetet i skolan och i familjehemmet. Tjänsten som socialsekreterare innebär en del resor då en del av våra barn är placerade på fastlandet.

Vem är du?
Du har en socionomexamen samt erfarenhet från arbete med barn och unga. Körkort krävs. Om du har kunskap om Signs of safety och erfarenhet av utredningsarbete är det meriterande. 

Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och en ödmjuk inställning till dem vi möter. Du har förmåga att sätta barnet i centrum och har god kunskap om barnkonventionen och barns rättigheter.

Du bör ha lätt för att uttrycka dig i skrift och tycka om att både arbeta i team och enskilt.

Om Region Gotland


Region Gotland svarar för kommun- och landstingsuppgifter samt har det regionala utvecklingsansvaret på Gotland. Vi är nära 6700 engagerade medarbetare som genom våra 240 yrken tillsammans skapar ökad livskvalitet för öns invånare. Vill du också vara med och utföra Sveriges viktigaste jobb?


Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler!



Övrigt

Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.


Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på http://gotland.com/flytta-hit/


På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.

Record metadata

Click to view metadata