Socialsekreterare Familjehemsenheten [NB this opening has expired]

Occupation: Socialsekreterare
Employer: Luleå kommun, Socialförvaltningen
Workplace location: Luleå, Norrbottens län, Sverige
Last application date: 2023-02-15
Publication date: 2023-01-27

Prerequisites

Work experiences: Socialsekreterare;



This opening in English: Click here to read this opening in English and other languages

Presentation:


LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + GRÖN INDUSTRI + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + DRÖMARBETE + TRYGGHET + MIDNATTSLJUS + SKÄRGÅRD + NÄRHET + LIVSPUSSEL + SPELA ROLL + DU

Vill du också spela roll? Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare och är en stad med stor framtidstro. Alla våra yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad, vi skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle och livskvalitet för kommunens invånare. Med andra ord så spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå.

Socialförvaltningen har medborgarnas behov i centrum och utgår ifrån socialnämndens vision "Meningsfullt liv i Luleå". Med kvalitet, engagemang, omsorg och förståelse ska vi, inom ramen för vårt uppdrag och gällande lagstiftning, tillgodose behov som uppfyller våra medborgares önskemål.

Socialförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena Folkhälsa och hälso- och sjukvård, Stöd och service, Socialpsykiatri och öppenvård, Myndighetsutövning socialtjänst samt Vård och omsorg.



ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten består idag av sju socialsekreterare, sex familjehemssekreterare, en familjehemskonsulent samt en specialistsocionom. Inom enheten pågår ett kontinuerligt utvecklingsarbete så att alla barn och ungdomar ska få likvärdiga möjligheter till goda levnadsvillkor. Vi söker nu en engagerad socialsekreterare som vill spela roll och göra skillnad tillsammans med oss varje dag.

Du ansvarar för barn och ungdomar som är placerade i familjehem enligt SoL och LVU samt hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå i barnets liv, följer upp insatsen och samarbetar med ansvarig familjehemssekreterare. Arbetet syftar till att barnet ska få en god utveckling. Placeringarna och insatserna följs upp enligt BBIC:s livsområden. Samverkan sker både internt och externt och är en viktig del i uppdraget. Du samverkar exempelvis med andra enheter inom socialtjänsten, öppenvården samt med skola och andra myndigheter.

Som ny hos oss får du tid att växa in i rollen. Du får en mentor samt utbildning och handledning i de metoder som vi använder oss av. Vi har regelbundna ärendegenomgångar, kontinuerlig metodhandledning och du ges möjlighet till reflektion. Kompetensutveckling kan förutom utbildning innebära deltagande i nätverk, praktik, studiebesök och föreläsningar. Inom ramen för ditt uppdrag erbjuds du den kompetensutveckling, stöd och inspiration som du behöver för att utvecklas inom ditt arbetsområde. Du har flexibel arbetstid och friskvårdsförmån som underlättar samspelet mellan arbete, fritid och familjeliv.


KVALIFIKATIONER
Vem är du?
Som person är du bra på att strukturera, planera och organisera ditt arbete. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Du ser möjligheter i förändringar och är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor. Egenskaper vi sätter stort värde på är att du är engagerad, har en god samarbetsförmåga, är lyhörd samt har god förmåga att skapa ett gott samarbetsklimat. Du har god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift.

Vi söker dig som:
• Har socionomexamen
• Har B-körkort

Det är meriterande om du har erfarenhet av socialt utrednings- och behandlingsarbete med barn och ungdomar.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och att du är rätt person för detta uppdrag.


ÖVRIGT
För dig vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi har många förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra boende i Riksgränsen och Stockholm.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.

Tips!
Nyfiken på Luleå? www.flyttatilllulea.se
Nyfiken på jobb? www.jobbailuleakommun.se
Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn

Record metadata

Click to view metadata